Deze inventaris, die dateert van omstreeks 1955, is in 1998 opnieuw uitgetypt. Daarbij zijn tevens de verwijzingen en andere aanpassingen van de afgelopen veertig jaar verwerkt.
Omdat de ordening op trefwoorden in de praktijk veel zoekwerk opleverde, zijn de beschrijvingen nu ook systematisch geordend, met behoud van de bestaande nummering.
Het eerste gedeelte van de inventaris bevat de archiefstukken van algemene aard (notulen, verslagen en correspondentie betreffende meerdere onderwerpen tegelijk). Dan volgen de archiefstukken die te maken hebben met de organisatie van de gemeente Zoetermeer zelf. Weer daarna komen de beschrijvingen van de papieren die voortvloeien uit de uitoefening van taken. Aan het einde van de inventaris zijn enkele archiefjes beschreven die ooit bij het archief van de gemeente zijn gedeponeerd.
Bij bestudering van de inventaris lijkt het alsof uit de 19e eeuw nauwelijks materiaal bewaard is gebleven. Dat zit echter veelal “verstopt” in de series correspondentie. Ook uit de jaarrekeningen en de bijlagen daarbij is bijzonder veel detailinformatie op te diepen uit die en latere periodes.
Het door de beide gemeentebesturen gevormd archief is niet meer in de oorspronkelijke vorm bewaard. In het begin van de 20e eeuw zijn de 19e-eeuwse series, voor zover het de losse stukken betreft, opgelost in alfabetische rubriekenstelsels. Het oorspronkelijke stelsel werd later wel vervangen door een ander (Gouverneur?), maar het eindresultaat geeft de indruk, dat soms twee systemen dooreen gebruikt zijn, waardoor op twee of meer plaatsen gelijksoortige stukken onder verschillende titels waren ondergebracht.
De verandering door ons aangebracht in de door de administratie gevormde bundels en dossiers beperken zich tot combinatie van wat, bij gebreke van één leidende geachte, in de loop der jaren verspreid geraakt was. De beschrijvingen van deze bundels zijn in de inventaris gerubriceerd onder een zo klein mogelijk aantal, dus zo ruim mogelijke trefwoorden voor onderwerpen uit de gemeente-administratie, De trefwoorden zijn alfabetisch geordend, terwijl gepoogd is met een minimum verwijzingen toch altijd het rechte spoor te wijzen. Dat de oplossing uit archivistisch oogpunt fraai is, zullen wij de laatsten zijn te beweren. Wel hebben wij de verwachting, dat zij voor de ambtenaar ter secretarie, die stukken moet lichten, zal blijken begrijpelijk en praktisch bruikbaar te zijn.